donderdag 23 augustus 2012

Controle. Het zesde nummer van de Zylver CD

Het nummer ‘Controle’ van Zylver (www.zylver.com) is een verpersoonlijking van het systeem in de vorm van ‘een man van de controle’. Ik maak me eigenlijk zorgen, zorgen over hoe we elkaar aan het knechten zijn met allerlei vormen van controle. Veelal is controle gebaseerd op angst. In economisch Nederland gaat het dan over: Wij hebben een kostenpatroon, dat delen we door het aantal mensen wat wij hebben en daarmee weten we ook hoeveel productieve uren iemand moet draaien. 


Die productieve uren moeten natuurlijk wel bewaakt worden. Op zich zou je zeggen dat daar niets mis mee is. Ware het niet dat wij mensen zijn en mensen in het geval van controlesystemen zich verdedigend gaan op stellen. Want, voelbaar wordt zo’n controlesysteem steeds gedetailleerder en daarmee de ‘leefruimte’ steeds kleiner. Ik heb wel eens gezegd dat een Excelsheet, een veel gebruikt controle-middel, altijd honger heeft naar gedetailleerdere gegevens. Er zijn namelijk steeds meer hokjes te vullen. We zijn daardoor meer bezig met het systeem, dan met waar wij goed zijn. Zo'n systeem zuigt creatieve energie weg naar het 'misleiden' van datzelfde systeem. Het is namelijk makkelijker om een systeem te misleiden, dan om nieuwe dingen te verzinnen met veel risico op afwijzing. 

Dat komt ook omdat iedereen ergens wel weet dat het systeem toch wel blijft. Niemand laat bij inburgering van systemen de houvast zomaar los. Zeker niet omdat aan het einde van het boekjaar de cijfers weer moeten worden ingeleverd. En de accountants en controllers alleen maar kunnen blijven hameren op cijfers (dat is immers hun vak). Het is alleen raar dat een 'partij' die aan het einde van de rit de balans op mag maken zo'n terugwerkende invloed hebben.  

Het systeem krijgt een te grote invloed op onze mindset. Dat is overal merkbaar in werkend Nederland. Daardoor gaan we niet uit van eigen kracht, maar we gaan meer zoeken naar effectiviteit en efficiëntie. Wat vaak een spiraal naar beneden wordt. Alle beroepen worden beheerst door gedachten naar meer efficiëntie. En dat betekent dat als wij er met z’n allen tegelijk mee bezig zijn, dat alles een eenheidsworst wordt uit slager van de supermarkt. Die een snelcursus 'hoe leg ik vlees in de vitrine' heeft gehad. Want uiteindelijk vindt iedereen dezelfde absolute.Veelal weinig toegevoegde waarde en uitkomend in dezelfde prijsspiraal. 

Dus kunnen we net zo goed al onze producties verhuizen naar goedkopere landen. Soms zijn er van die dingen die in zichzelf niet slecht hoeven te zijn, maar die een dusdanige negatieve invloed hebben op onszelf. Dan vind ik dat we er dan niet aan moeten beginnen. Dat is ook een statement. En van statements worden gezonde initiatieven geboren. Leve de mens die gaat zeggen: “Ik ga het heel anders doen!” 

Het nummer ‘Controle’ is te horen op http://soundcloud.com/zylvermusic/controle en de tekst kun je ook meelezen op www.zylver.com. En om op een economische verantwoorde manier af te sluiten de CD van Zylver is te koop op: http://www.cdpost.nl/advanced_search_result.php?category=0&keywords=zylver

En of  de lezer er één koopt is weer te controleren. Ik ben de controle. Man van de controle.


Controle

voor gaten en hokken
zal ik mensen lokken
ik zet ze vast subiet
in cellen van mijn excelsheet

arme man, rijke luis
krijgt een taak, krijgt een kruis
koppen laat  ik rollen
agenda’s geef ik overvolle

ik ben de
controle
man van de
controle

oefen uit mijn macht
hou ze druk dag en nacht
deel de eeuwigheid
in seconden tijd

één uur in één kwartier
noem ik werkplezier
hoofden laat ik tollen
programma’s geef ik overvolle

ik ben de
controle
man van de
controle

ik ben de x en y-as van het bestaan
een dagelijks kruis om mee verder te gaan

ik ben de controle, controle…















Hartegroet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten