woensdag 22 augustus 2012

Foto. Het vijfde nummer van de Zylver CD.

De tekst van het liedje 'Foto' van Zylver (www.zylver.com) zeurt al heel lang in mijn hoofd. Ik denk oorspronkelijk al ergens als kind. Niet als songtekst maar als 'plaatje'. Zoals de titel 'Foto' al zegt. Je ziet ze al meer dan een tiental jaren niet meer. De portretjes die je in de auto op het dashboard kon plakken. Voor de kinderen van vroeger een favoriet vaderdagcadeautje. Voor in de auto een foto van moeder met de tekst 'Denk aan mij'. 

Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en die zag wel meer onderweg dan moeder de vrouw, dus gaf je als aandenken zo'n truttig cadeautje om te blijven herinneren dat vader wel toevallig getrouwd was met mijn moeder. Het hield zijn hoofd er bij. Dacht ik hoopvol.



Die woorden 'Denk aan mij' zijn nog steeds indringend. Het zijn maar drie woorden, maar komen bij mij altijd heel erg binnen. Er zijn mensen die voor altijd in je hart zijn binnengeslopen en binnengesloten. En ook al zie je ze niet meer, soms vanwege dramatische omstandigheden, ze blijven ergens altijd bij je.

Ik 'zag' bij het schrijven van het liedje iets voor mij alsof een foto aan wie je met weemoed terugdenkt, aan de deur van je ziel hangt. De plek waar je elke dag langskomt. De plek waar vandaan je elke dag vertrekt. Je kijkt even en leest 'Denk aan mij.' En vol warme gevoelens start je de dag. Er zijn genoeg momenten op de dag waardoor je opgeslokt wordt door je omgeving. Dus moet je soms iets borgen, iets vastpinnen. Een foto een pin-up. Voor mij die van mijn moeder zaliger. Moeders zijn ook de allermooiste mensen. Ik heb daarom iets moois aan mijn 'deur' hangen.

De tekst kun je ook meelezen op www.zylver.com en het is zelfs te beluisteren op http://soundcloud.com/zylvermusic/foto en de CD van Zylver is te koop op: http://www.cdpost.nl/advanced_search_result.php?category=0&keywords=zylver

Foto

wat achter ogen wordt bedacht
is in een oogwenk voorbij
als de dag ontwaakt met macht
is er geen plaats voor dromerij

al het mooie wat ik droom
in geur en in kleur
wordt als bruin blad aan een boom
toont op den duur een scheur

daarom hang ik een foto van jou
aan de deur van mijn ziel
daarop trouw en fragiel
drie woorden in rij
wat tijden in mij zegt en zei:

denk aan mij, denk aan mij, denk aan mij

de dag van morgen, nu en toen
is in een oogwenk voorbij
zwicht steeds in goede doen
bij nacht en ontij

een lief versje dat ik had
ontroert mij nu niet
op een vaag geschreven blad
staan zinnen zonder lied

daarom hang ik een foto van jou
aan de deur van mijn ziel
daarop trouw en fragiel
drie woorden in rij
wat tijden in mij zegt en zei:

denk aan mij, denk aan mij, denk aan mij
denk aan mij, denk aan mij, denk aan mij

op een foto aan de deur van mijn ziel














Hartegroet,


Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten