vrijdag 24 augustus 2012

Rivier. Het zevende nummer van de Zylver CD.

Rivier is een liedje van Zylver (www.zylver.com) wat gaat over verwarring en hoop. Zo grillig als een rivier kan zijn. Misschien wel zo grillig als een vrouw ook kan zijn. Je denkt soms dat je ze begrijpt en op dat moment ben je ze weer kwijt. De valse hoop die er in zit heb ik vergeleken met een schilderij van Voerman die prachtige schilderijen heeft gemaakt van de meanderende IJssel. 

Zilver water wat bijna opgaat in het grijs van de Overijsselse luchten. Een rivier raakt aan de einder, de horizon, de wolken aan. Voor het oog is dat ook zo. Wij wandelen dikwijls langs de IJssel. En als je dan in de verte kijkt, dan raakt het elkaar ook. Het water en de wolken. En toch weten we met ons verstand dat ze elkaar nooit raken. Maar de hoop en het fraaie uitzicht is er niet minder om. 



Zo is het wat mij betreft ook met liefde. Zoals wolken langs het blauw varen en zoals een rivier langs de dijk schuurt. Zo zou ik wel willen zijn. Voor haar. En zij kijkt mij aan en zegt: “Waar heb je het over?” Dan hou ik maar de hoop van de einder en de wolken… en ooit…

De teksten zijn mee te lezen op www.zylver.com (je kunt in het boekje doorbladeren). En het nummer is te beluisteren op http://soundcloud.com/zylvermusic/rivier en het volledige album is te koop op http://www.cdpost.nl/advanced_search_result.php?category=0&keywords=zylver


Rivier

jouw liefde vaart vluchtig
als jagende wolk
een eigen koers
je doet te luchtig
ongrijpbaar
maakt het mij jaloers 
laat mij het blauw zijn
waar je lichaam gedijt
even bij mij aanschuift
losjes met mij vrijt

jouw liefde meandert
zoekt als een rivier
een eigen weg
je  blik verandert
onzeker
wat het mij nu zegt 
laat mij de dijk zijn
waar je lichaam gedijt
even op mij aanstuurt
golvend met mij vrijt

kom dichter dan
nog dichter dan
dichter dan mijn
schaduw staan

want zelfs een rivier 
raakt aan de einder
ooit de wolken aan

al is die periode een ode
aan een tijd in vogelvlucht
al is die periode de bode
wat eens halt roept en verzucht

kom verder dan
nog verder dan
verder dan je wilde gaan

kom dichter dan
nog dichter dan
dichter dan mijn
schaduw staan

want zelfs een rivier 
raakt aan de einder
ooit de wolken aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten